♥ WARKAH DARI TEMAN ♥

Sabtu, Mac 17, 2012

KEIKHLASAN RAHSIA KEJAYAAN




Hey Buddies..


Iblis berkata, "Ya Allah, Oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku  akan mnjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, pasti aku akan mnyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba2 Engkau yang mukhlis (ikhlas) di antara mereka." (QS AL_HIJR, 15 : 39-40)

Mengapa iblis tak dapat sesat kn org yg ikhlas?? erm.. sbb org yg ikhlas nie dia ikhlas 100 % kerana ALLAH SWT, dia serahkan diri dia sepenuhnya kepada Allah. Sbb klau kita ikhlas kerana Allah, ketika itu kita semua berada dalam kekuasaan Allah. Oleh itu setelah seluruh jiwa dan fikiran diletakkan hanya kera Allah SWT, tak mungkin lah kn syaitan dan iblis nak ganggu fikiran kita. 
  
Kalau kita lemah dan tak kuat, syaitan dan iblis dgn mudah boleh gugat iman kita.macam tue jugak klau kita nk berjaya dalam kerjaya ke apa sje lah  yg kita nk buat, keikhlasan amat amat amat diperlukan.. huhuhu..
bnyak nya amat... nk menunjukkan betapa penting nye keikhlasan tue kn...


so semua org nk berjaya dalam kerjaya, study, hidup n apa sje benda yg kita nk buat kn... hari nie Nia nk kongsi ngan buddies semua cara2 nk mencapai keikhlasan yg hakiki.. hihihi.. bkn apa skrg nie Nia sendiri pun sedang usahakan untuk hidup n lakukan apa sahaja dengan seikhlas mungkin hanya kerana Allah.. dan meletakkan ganjaran drpd manusia tuk sebagai sesuatu yg tak penting n tak seharusnya diharapkan...

jom kita sama2 semak panduan nk mncari nilai keikhlasan itu : 


  • Pastikan kita ikhlas krn ALLAH SWT. apabila kita ikhlas kerana Allah pasti kita akan lakukan semua kerja krn Allah dan pastinya keikhlasan kita merangkumi semua termasuk perkara seperti kewangan, anak-anak, isteri, suami, syarikat, sekolah, universiti, rakan-rakan dan seluruhnya.
  • Org yg ikhlas tidak terlalu memikirkan perkara tersebut. Yg penting adalah memikirkan tanggungjawab yang ditetapkan oleh Allah itu telah dilaksanakan dengan baik atau belum. Itulah ikhlas dan ia hadir tanpa perlu difikirkan.
  • Fokuskan pemikiran kita dengan setiap perkara yang dilakukan adalah kerana Allah, dengan sendiri keikhlasan itu akan hadir.
  • Tidak penting sama ada org lain ikhlas atau tidak tetapi yg sgt penting adalah diri anda sendiri ikhlas atau tidak. Kita perlu faham konsep ikhlas itu dahulu!


  • Ikhlas tidak boleh dibuat-buat tetapi dapat diwujudkan dgn kesedaran. Kita tahu dan rasa jika kita ikhlas atau tidak.
  • Jujur dalam pekerjaan serta apa shj yg kita lakukan mampu mndatangkan keikhlasan, pastinya kita tahu dan perlu mmpunyai nilai2 murni trsebut.
  • Kita perlu sedar sepenuhnya tanggungjawab sbg wakil Allah (khalifah) di muka bumi ini. Kita memiliki pelbagai tanggungjawab yg ditetapkan oleh Allah SWT ke atas kita dgn plbgai tugasan sbg manusia, tanpa mengira jantina, pekerjan, ibu, anak, dan sbgainya.
  • Kita bekerja adalah kerana tanggungjawab trhadap Allah. Untuk apa anda bekerja? Pastinya utk melengkapkan kehidupan kita dan sgala kelengkapan itu pastinya datang dari-Nya.
  • Belajar utk ikhlas, secara automatiknya kita suka dgn stp perkara yg akan dilakukan dan pastinya ia mmberi kepuasan dgn stiap apa yg kita lakukan. 

  • Kita tidak salah dan tidak di larang sama sekali memiliki wang yg bnyak, pngkat yg besar, rumah yg besar dan segala kekayaan yg ada. Namun kita juga diperintahkan agar berkongsi kekayaan tersebut dgn zakat, bersedekah dan sbgainya sperti ditetapkan oleh Allah di dalam Al-Quran dan Sunnah.
  • Dengan kesedaran yg tinggi di atas tanggungjawab kita sebgai wakil Allah SWT dalam setiap hal kecil atau besar w/pun mnyampai sedikit ilmu pun, maka ia adalah kehendak Allah. Kita sbgai wakil Allah SWT hnya brserah utk mlakukannya. Allah mngkehendaki kita mnyampaikan ilmu yg kecil itu disampaikan dgn pnuh tnggungjawab sbg wakil Allah yg memiliki ilmu trsebut.
  • Kita bekerja adalah tanggungjawab terhadap Allah SWT. Untuk apa kita bekerja? Pastinya utk melengkapi khidupan kita, dan sgala kelengkapan pastinya datang dari-Nya.
  • Apabila kita memiliki kesedaran trtinggi, tanggungjawab yg dilakukan krn Allah SWT. Kita tidak melakukannya kerana pangkat dan wang namun pangkat dan wang merupakan keperluan. Ia membantu anda di dalam urusan menjadi wakil Allah SWT iaitu khalifah di muka bumi ini.
  • Dgn kesedaran, segala pekerjaan yg kita lakukan adalah kerana ingin mncari nafkah dan ia mrupakan tanggungjawab yg ditetapkan oleh Allah SWT. Pasti kita akan berusaha utk melaksanakan tanggungjawab tersebut. Ini bukan satu paksaan ttapi krn kesedaran kita di atas tanggungjawab sendiri. 



 SENYUM PUN KENA IKHLAS DR HATI

daa abis baca kn??jgn lupa tgl kn komen2 bernas korg..

 
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT@SEMUA YANG TERCATIT DISINI ADALAH HAK MILIK TUAN TANAH WHICH IS ME YUS NIA